Stiftet d. 6. april 1899, og er i dag en traditionsrig forening.

Fugleskydning

Fugleskydningen er en festlig tradition, der styrker det sociale samvær blandt medlemmerne.

Håndværkerforeningens første fugleskydning fandt sted i 1921, hvor J. A. Wraakjær blev kåret som foreningens første fuglekonge. Fra slutningen at 30’erne var der pause en del år, og først i 1948 blev fugleskydningen atter taget op for året efter atter at gå i stå igen.

Først i 1972 blev der atter skudt efter ”fuglen”, en kæmpestor figur af træ. Fugleskydning finder sted hvert andet år, og dagen starter med at vi mødes nær ved den afgående fuglekonges hjem, hvor vi i samlet flok marcherer med hornmusik til hans bolig.

Her afhenter vi fuglekongen og bliver kørt i bus til Håndværkernes Hus på Hørsholm Mølle, hvor den afgående fuglekonge er vært ved et dejligt morgenbord.

Derefter marcherer vi fra møllen gennem gågaden, drejer af ved Apotekertorvet og går til Stenen ” Den lange vandring” ved Dronningedammen. Her drejer vi stenen fem kvarte omgang, således at solens stråler med den nye vinkel virker anderledes og fornyende på  stenen.

I bus går turen så til skydebanen, hvor den nye fuglekonge skydes ind efter et bestemt system, med skydning efter de velkendte mål på ”fuglens krop”:

• Næbbet
  • Venstre vinge
  • Højre vinge
  • Kronen
  • Halen
  • Brystet

Så går turen atter til Håndværkernes Hus, hvor en hyggelig frokost og fugleskydningsfest finder sted.

Fuglekongerne fotograferet ved skydebanen 2015

Fra venstre sesLars Frits (fanebære), Erling Sørensen, Ole Christensen, Jens Venø Nielsen, Benny Larsen, Bent Gottfredsen,  Arne Olsen, Torben Frelsvig og Torben Højer Jakobsen.